انواع نماشویی ساختمان

انواع نماشویی ساختمان برای سازه‌های متفاوتی کاربرد و عملکرد مطلوبی دارد. نما، از ساختار‌های ضد آب و بیرونی برای ساختمان می‌باشد.
البته انواع متفاوت سازه‌ها مانند ورق‌های فلزی از نوع پروفیل، پانل‌های روکش دار و فلزی با دیوار‌های آلومینیومی، وجود دارد.

تمیزکاری و پاکسازی، از مهم‌ترین فرایند‌ها برای افزایش زیبایی و کاهش آلودگی‌ها در فضای ساختمان است. برای ایجاد جلوه بهتر و ماندگار از نمای بیرونی ساختمان، می‌توان از نمای متفاوت نماشویی‌ها استفاده کرد.

نماشویی به صورت دستی یا ماشینی، هر کدام کمک کننده برای فرایند تمیزکاری ساختمان می‌باشند که توسط شرکت‌های کفسابی اصفهان انجام می‌شود.

البته برای فرایند پاکسازی نمای ساختمان، نیاز به ماشین و تجهیزات کاربردی است. عامل‌های متفاوتی مانند: آلودگی، باد و باران، شرایط جوی و موقعیت‌های جغرافیایی، همگی نقش عظیمی در ایجاد آلودگی برای ساختمان را دارند.

نمای یک ساختمان، دارای بخش‌های متفاوتی است. هر بخش از ساختار نمای ساختمان، شامل: پنجره، آجر، نما‌ها، درب است.
هر کدام از قسمت‌های فوق در نمای ساختمان، نیاز به روش‌های خاصی برای تمیزکاری دارند. استفاده از مواد شوینده، متفاوتی نیز برای هر کدام از قسمت‌های متفرقه نما وجود دارد.

نما شویی دیوار سنگی با چهار مرد

انواع نماشویی کاربردی برای ساختمان کدامند؟

در فرایند نماشویی برای ساختمان، از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. البته قابلیت تشخیص نماشویی برای یک ساختمان، باید به دست فرد با مهارت و متخصص به این کار، تخمین زده شود.

انواع نماشویی ساختمان شامل موارد زیر است:

  1. نماشویی با داربست
  2. نماشویی بدون داربست
  3. نماشویی تی‌های تلسکوپی
  4. نماشویی به کمک بالابر
  5. نماشویی با دستگاه واتر جت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. نماشویی با داربست

از شیوه‌های سنتی و قدیمی برای نماشویی ساختمان، استفاده از داربست است. به کمک این روش، ابتدا باید از میله‌های فلزی برای بستن داربست استفاده کرد.

البته این روش از نماشویی، به شدت رایج است. بهره‌مندی از این روش برای نماشویی، مزیت و نکات منفی خاص به خود را دارد. بسیاری از افراد، با بهره‌مندی از این روش، فضای ایمن و راحتی را برای کاهش میزان سقوط ایجاد می‌کنند.

البته برای کاهش سقوط کارگران نماشویی، از کمربند استفاده می‌شود. کمربند با شاخص ایمنی، از بروز خسارات جبران ناپذیر در زمان انجام کار را کاهش می‌دهد.
بنابراین بهره‌مندی از نماشویی به کمک داربست، از جمله پرخطر‌ترین روش شستشو برای افراد است. بهره‌مندی از داربست، منجر به ایجاد مزاحمت برای عابران پیاده و کاهش زیبایی ساختمان می‌شود.

البته بهره‌مندی از داربست، برای فرایند نماشویی، به صورت موقتی است. مدت زمان زیادی برای بستن داربست صرف می‌شود. البته برای بستن داربست، باید از تعداد افراد بیشتری استفاده کرد.

نما شویی با آب و دستگاه

2. نماشویی بدون داربست

از جمله مدل دیگری برای نماشویی ساختمان، بهره‌مندی از طناب است. طناب بدون استفاده از داربست، از به روز‌ترین روش‌های موجود برای نماشویی ساختمان است.

به عنوان یک ابزار کارآمد و مهم برای نماشویی ساختمان بشمار می‌آید. طناب برای نماشویی ساختمان، دارای استحکام و مقاومت زیاد می‌باشند.
از دلایل اصلی و کلی برای محبوبیت این روش، هزینه بسیار اندک آن نسبت به سایر روش‌های نماشویی ساختمان است.

کارگران نماشویی برای انجام این فرایند، از امنیت بیشتری برخوردار می‌باشند. استفاده از طناب و فرایند راپل کاری، هر کدام منجر به کاهش سقوط افراد می‌شود.

3. نماشویی با تی تلسکوپی

ساختار تی تلسکوپی، دارای یک دسته بلند با قابلیت بلند و کوتاه شدن را دارد. به کمک تی از نوع تلسکوپی، می‌توان هر قسمت از ساختمان را تمیز کرد.
در انتهای تی تلسکوپی، ساختاری به نام شلنگ وجود دارد.

به کمک شلنگ موجود در تی، مواد شوینده به مکان مورد نظر انتقال داده می‌شود. البته استفاده از این روش، برای نماشویی ساختمان، بسیار هزینه بر است.
به همین دلیل، قابلیت استفاده از روش نماشویی به کمک تی تلسکوپی، بیشتر برای فرودگاه‌های بزرگ و ترمینال کاربرد دارد.

4. نماشویی به کمک دستگاه واتر جت

از روش‌های دیگر برای نماشویی ساختمان، استفاده از دستگاه واترجت است. این دستگاه به کمک فشار آب زیاد، به سادگی تمامی لکه‌ها و آلودگی‌های موجود در ساختمان را از بین می‌برد.

البته سه فاز بندی برای فشار آب وجود دارد. با توجه به میزان آلودگی موجود بر روی سطح نمای ساختمان، از فاز مورد نظر و مناسب استفاده می‌شود.
برخی از ساختمان‌ها با توجه به قدمت بالای خود، از هیچ کدام از روش‌های فوق استفاده نمی‌کنند.

بنابراین استفاده از بالابر نماشوی ساختمان، از نظر ایمنی، قابل قبول است. البته برای بهره‌مندی از این روش پاکسازی نما، باید هزینه بیشتری نیز پرداخت شود.

دو مرد ایستاده بر روی داربست

دلایل تمیز کاری نمای ساختمان چیست؟

برخی از افراد، پرداخت هزینه‌های اضافی برای شستشوی نما را قبول نمی‌کنند. تمیز و به روز بودن نمای ساختمان، جلوه بسیار ویژه‌ای برای مهمان نوازی از مهمانان را خواهد داشت.

تمیز بودن نمای ساختمان اداری، معرف اهمیت صاحبان کسب و کار به فرایند پاکسازی است.

یک ساختمان زمانی جلوه و ظاهر مطلوب و عالی به خود می‌گیرد که بتواند عاری از هر نوع آلودگی و کثیفی باشد. قبل از ورود آلودگی به سطح و عمق ساختمان، باید به همراه یکی از روش‌های نماشویی، اقدام به تمیزکاری نمای ساختمان کرد.

آلودگی بیش از اندازه برای نمای ساختمان، منجر به بروز مشکل برای بافت آن می‌شود. البته تمامی نما‌های ساختمانی، نیاز به مراقبت‌های ویژه و محافظه کارانه ندارند.

هر نمای ساختمانی با شرایط متفاوت، درصد آلودگی و نهایت استفاده از فرایند نماشویی را به خود اختصاص می‌دهد که شامل:

  • موقعیت مکانی و جغرافیایی
  • شرایط جوی برای ساختمان
  • عملکرد ساختمان

تمام موارد فوق، همگی در تعیین سطح پاکسازی برای کسب ظاهری مطلوب برای نمای ساختمان نقش دارند.

نماشویی در چه شهر‌هایی بیشتر کاربرد دارد؟

البته استفاده از فرایند نماشویی برای ساختمان، برای برخی از شهر‌ها بسیار متفاوت است. به طور مثال، برای شهر کیش و تهران، که به صورت سالانه، تعداد افراد زیادی را در خود می‌پذیرد، میزان آلودگی بسیار بیشتر است.

افزایش جمعیت در یک منطقه به واسطه زاد و ولد یا مهاجرت یا حتی تفریحات، منجر به ایجاد آلودگی در محیط می‌شود. حال این آلودگی به واسطه افزایش تعداد ماشین‌ها و تردد آن‌ها در سطح شهر است.

به صورت کلی، وسایل نقلیه، منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شوند. نمای ساختمان، به واسطه بروز این میزان از آلودگی در هوا، خراب و به شدت کثیف می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *