نکات ایمنی برای نماشویی

یکی از کارهای بسیار خطرناکی که در دنیا وجود دارد، کار در ارتفاع است. اما اگر بتوانید نکات ایمنی و استانداردهای که در این زمینه وجود دارند، را رعایت کنید؛ می‌توانید تمامی خطرات کار ارتفاع را به حد بسیار زیادی کاهش دهید.
در نظر گرفتن استاندارد‌ها در کنار مهارت بالا و تجربه بالا باعث می‌شود، حتی کارهای بسیار سخت هم در ارتفاع به صورت راحت انجام شود. یکی از مشاغلی که نیاز به کار در ارتفاع دارد؛ نماشویی است. شما با رعایت نکات ایمنی برای نماشویی می‌توانید این شغل را به درستی انجام دهید.

مهم‌ترین نکات ایمنی برای نماشویی

کار در ارتفاع نیازمند یک سری از نکات ایمنی است، که حتماً باید در نظر قرار گرفته شود، تا افراد را از به وجود آمدن خطر دور کند. یکی از پیش پا افتاده‌ترین نکاتی که در زمینه کار در ارتفاع وجود دارد، قانون (A، B، C، D) است؛ قانون چهار نکته اساسی دارد.
کلمه A مخفف کلمه (Anchorage) است، محل اتصال را مشخص می‌کند. حرف بعدی کلمه B است، نمایانگر کلمه (Body harness) است، و به معنای کمربند ایمنی می‌باشد.
حرف D و C هم به ترتیب هر کدام نمایانگر کلمه (Connectors، Deceleration Device) هستند، به معنای اتصالات و کاهنده شتاب هستند. در مجموع تمامی نکات ایمنی مربوط به (A، B، C، D) در ارتفاع می‌تواند ویژگی بالایی را برای افراد به وجود بیاورد. 

مهم‌ترین نکات ایمنی برای نماشویی عبارت است از:

  1. توجه به نقطه اتصال
  2. بستن کمربند ایمنی
  3. بررسی اتصالات
  4. استفاده از کاهنده شتاب
  5. حضور امدادگر در محل

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

نماشویی ساختمان

1. توجه به نقطه اتصال

یکی از مهمترین نکاتی که حتما باید به آن توجه کنید؛ محل موردنظر برای نماشویی را باید قبل از انجام کار چک کنید. محل مد نظر باید ایمنی لازم را داشته باشد. باید مطمئن شوید که محل اتصال، ایمنی بالایی را برای شما به وجود می‌آورد. 

محل اتصال اهمیت بالایی دارد. این محل دقیقا مکانی را نشان می‌دهد، تجهیزات مخصوصی درون آن قرار می‌گیرد. هدف اصلی که برای محل اتصال وجود دارد؛ این است که از سقوط راپل کار یا طناب کار جلوگیری می‌کند.

همچنین راپل کار می‌تواند برای انجام نماشویی از آن نقطه اتصال استفاده کند؛ پس بنابراین نقطه اتصال اهمیت بسیار زیادی برای همه راپل کاران دارد.
برای اینکه بتوانید ایمنی بسیار بالایی را به دست بیاورید، حتماً محل اتصال را توسط مدیر‌های ایمنی تایید کنید. محل اتصال نباید از محل کار افراد پایین‌تر باشد. حداکثر وزنی که در محل اتصال تحمل می‌کند، حدود 2250 کیلوگرم می‌باشد. 

2. بستن کمربند ایمنی

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در نماشویی ساختمان بسیار منحصر به فرد و مناسب به نظر برسد، استفاده از کمربند ایمنی با کیفیت و با مقاومت بالا است. استاندارد کمربند ایمنی حتماً باید مقاومت بالا داشته باشد. همچنین بتواند حدوداً 810 کیلوگرم را تحمل کند.
نیزوهای معتبرترین شرکت کفسابی اصفهان برای نماشویی ملزم به بستن کمربند ایمنی هستند.

3. بررسی اتصالات

تمامی اتصالاتی که بین دستگاه یا طناب کار با محل اتصال وجود دارد، باید ایمنی و مقاومت کافی داشته باشد. این اتصالات عبارتند از: اتصالات کارابین، طناب نجات، گیره‌های فلزی، طناب‌های ایمنی.
اتصالات باید استاندارد‌ها کافی داشته باشند. حتماً قبل از اینکه بخواهید که کار راپل کاری را انجام دهید؛ مطمئن شوید، استانداردهای اتصالات و کیفیت آن‌ها هم به صورت بسیار عالی هستند. اتصالات را قبل از کار خودتان بررسی کنید. 

4. استفاده از کاهنده شتاب

یکی از موارد دیگری که برای ایمنی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاهنده شتاب هستند.
کاهنده‌های شتاب به یکسری طناب‌های کشی و بلاکر‌ها هستند، از سقوط راپل کار جلوگیری می‌کنند. کاهنده شتاب باید به صورتی مورد استفاده قرار بگیرد، ویژگی‌های بالایی را برای افراد به وجود بیاورد. 

5. حضور امدادگر در محل

در زمانی که قصد دارید، کار در ارتفاع انجام دهید؛ باید یک امدادگر در محل حضور داشته باشد، در صورت بروز هرگونه مشکل بتواند به بهترین شکل ممکن به شما کمک کند.
این امدادگر یک طناب دوم یا طناب سقوط دارد.
اگر سقوط برای فرد راپل کار به وجود بیاید، پایین سقوط کند؛ حدوداً پنج دقیقه فرصت دارد، از سقوط آن جلوگیری کند. امدادگر با استفاده از طناب دوم یا آن طناب سقوط می‌تواند که از سقوط راپل کار جلوگیری کند. 

نماشویی ساختمان

یک نکته‌ی بسیار مهمی که حتماً راپل کار یا طناب کار زمانی که در ارتفاع کار خودش را انجام می‌دهد، باید به آن دقت کند، نکات ایمنی هستند. راپل کار حتماً باید نگرانی بابت سلامتی جسم و روان خود داشته باشد. 

فردی که راپل کاری را انجام می‌دهد، باید ورزشکار باشند، بدن‌ ورزیده و آماده برای این کار داشته باشد. کار در ارتفاع به صورتی است، که اندام قوی و همچنین شخصیت جسور و شجاع‌ای را می‌طلبد؛ پس هر فردی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. 

توصیه‌ای که ما داریم این است، افرادی که مشکل تعادل و سرگیجه دارند، افرادی با فشار خون بالا، افراد معتاد به الکل و مواد مخدر، بیمارانی که از نظر روانی مشکل دارند، افراد چاق و دیابتی به هیچ عنوان نباید از راپل کاری استفاده کنند. 

فردی که کار در ارتفاع یا راپل کاری با طناب را انجام می‌دهد، حتماً باید دوره‌های آموزشی که برای کار راپل کاری هستند، را طی کرده باشد، تجربه مهارت کافی در این زمینه داشته باشد. اصلاً کار در ارتفاع شوخی بردار نیست، نمی‌توان آن را سرسری گرفت. 

نماشویی ساختمان

تجهیزات مورد نیاز برای نماشویی

برای اینکه بتوانید نماشویی را به راحتی انجام دهید، علاوه بر اینکه ایمنی بسیار عالی را به دست بیاورید؛ باید بتوانند تمامی کارهای خودتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. برای انجام دادن کارها به بهترین شکل ممکن باید بتوانند از تجهیزات بسیار عالی استفاده کنید. این تجهیزات علاوه بر این که می‌تواند ایمنی شخصی را به وجود بیاورند، همچنین کمک می‌کنند، کار نماشویی با دقت و سرعت بیشتری در جهت‌های دلخواه انجام شود. 

مهمترین تجهیزاتی که برای کار نماشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارتند از: 

  1. طناب کارابین 
  2. هارنس 
  3. کمربند ایمنی 

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. طناب کارابین

 از طناب کارابین به عنوان طناب اصلی و طناب پشتیبان استفاده می‌کنند. عملکرد طناب کاربین به صورتی است که برای اتصال تجهیزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

2. هارنس

با هارنس راپل کار  به تجهیزات متصل می‌شود. هارنس حتما باید بتواند از بالای ران تا کتف راپل کار را پوشش بدهد. 

3. کمربند ایمنی

کمربند ایمنی ناحیه کمر را پوشش می‌دهد، همچنین مانع از این می‌شود، فرد راپل کار به دیوار یا نما کوبیده شود. 

ایمنی در کار از نکات مهمی است، هر فردی در زندگی خودش با آن روبرو می‌شود. استانداردها و اصول خاصی برای کار در ارتفاع وجود دارد، حتما باید به آن توجه کنید، بتوانید کار را با سرعت و کیفیت بیشتری به اتمام برسانید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *